2011. július 16., szombat

Viadukt

A terepasztalokban mindig a hegyesek voltak a kedvenceim, így én is többé-kevésbé hegyesre építem az enyémet. Az asztalom kis mérete miatt eléggé meg kell gondolni, hogy mit, hova, milyen hosszan. A pályához szükség volt egy viaduktra, de a boltiak természetesen nem voltak jók, mert szűk hely miatt emelkednie is kellett végig.

Hozzávalók:
  • gitt/gipsz
  • fa
  • tempera

Eredetileg egy egyszerű, inkább játékra emlékeztető, de házi készítésű fa viaduktot alkalmaztam, de ezzel több probléma is volt. Túl meredek volt, így előfordult, hogy megcsúszott a vonat rajta, és nem is volt túl szép.
A mostani viaduktom végig emelkedik, így elfogadható a meredekség, illetve a szépségével is meg vagyok elégedve. Íme a már kész része:


A nagy része fából van. Oldalnézetből egy derékszögű háromszög. A pillérek úgy készülnek, hogy a boltíves résznél kivágunk egy erre alkalmas fűrész segítségével (a nevét sajnos nem tudom) egy-egy kört a fából - egy lesz a boltív felső - majd függőlegesen kivágjuk a többi fölösleget egy másik fűrésszel. Nagy odafigyelést igényel, hogy ne másszon el a fűrész, de ha csak kisebb, "kozmetikai" hiba történik, akkor az javítható lesz később. Konkrét számokat nem írok, mert az enyémen kis boltívek kellettek a hely miatt, de egy nagyobb asztalon nagyobbra hagytam volna őket.
Ha a fűrészelős rész megvan, akkor a gittelés következik. Ez úgy történt, hogy felnyomkodtam a fára a gitt réteget, ahol látható lesz majd. Az érdes felület nem árt, mert a simán nehezebben tapad. Először ez jó ötletnek tűnt, de ősz vége volt, és nagyjából fél évbe telt, mire a gitt megkötött úgy-ahogy. Később arra a következtetésre jutottam, hogy ezt gipsszel jobb lett volna csinálni, mert az szinte egyből megköt, de akkorra már mindegy volt. Anno kicsit aggódtam, hogy a gipsz letöredezne róla, de végül is tartósabb anyag az annál, hogy csak úgy letöredezzen. Mivel én gittel csináltam, így azzal írom tovább, de elméletileg gipsszel is ugyanígy megy a dolog, csak kevesebb problémával.

  

Mire kitavaszodott nekiálltam a minta kialakításának. A faragás hasonló módon történt, mint az alagútkapus cikkben, de sokkal több baj volt vele. A tapadás nem volt a legjobb, így sokszor le akart esni a feltapasztott rész, faragni se volt olyan könnyű, mint a gipszet, illetve volt hogy nyúlt az anyag. A nyúlás miatt alakult ki a középső képen is látható "torlódás" a bal oldalt. Ez először idegesítő volt, de később viszonylag egyszerűen sikerült korrigálni a dolgot egy kis tologatással. Volt olyan rész, ami letört, de sikerült visszatapasztani. A faragás elég időigényes volt, de megérte végül. A minta amit én használtam a képen látható, de ha a neten rákeresünk találhatunk még más mintákat is.


Ha a faragás megvan, akkor csak a festés van hátra. Ez ugyanúgy történik, mint az alagútkapus cikkben, de számításba kell venni, hogy a gitt barnább színű. Mivel még csak a viadukt rész van meg, az emelkedő nem, így ennek kialakításáról várható a későbbiekben leírás, viszont így is használható.

Nyugodtan kérdezzetek, ha valami nem világos. 

Oszd meg kérlek, ha tetszett!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése